A.P. Møller-fond støtter Det Sydfynske Øhav med 150 millioner

02. juni 2026

Den A.P. Møllerske Støttefond investerer 150 millioner kroner i et af de største naturgenopretningsprojekter nogensinde i Det Sydfynske Øhav.

Projektet “Liv under overfladen” løber frem til 2033 og skal forbedre forholdene for dyr og planter i et havområde, der er hårdt ramt af iltsvind, kvælstofudledning og tab af levesteder. Indsatsen omfatter blandt andet udplantning af ålegræs, etablering af stenrev og andre naturgenoprettende tiltag.

Bag projektet står UNESCO Global Geopark Det Sydfynske Øhav og WWF Verdensnaturfonden i samarbejde med kommunerne på Sydfyn samt forskere fra flere universiteter. Målet er både at styrke biodiversiteten og skabe større opmærksomhed om havmiljøets tilstand.

2026-06-02 08:54