De røde lamper lyser Faaborg-Midtfyn Kommunes økonomiafdeling, der nu forventer et merforbrug på 43,5 millioner kroner i 2026.
Det fremgår af en ny budgetopfølgning, som onsdag blev behandlet i kommunalbestyrelsen.
Det største økonomiske pres ligger på social- og arbejdsmarkedsområdet, hvor udgifterne ventes at overstige budgettet med over 50 millioner kroner. Flere borgere med behov for hjælp samt stigende udgifter til blandt andet førtids- og seniorpensioner er blandt årsagerne, skriver Fyns Amts Avis.
Samtidig advarer forvaltningen om, at kommunens økonomiske råderum bliver mindre, prognosen viser, at kassebeholdningen kan falde markant frem mod 2029.
Under debatten pegede politikerne på forskellige løsninger, herunder strammere prioriteringer, effektiviseringer og en mulig skattestigning. Borgmester Anstina Krogh understregede, at kommunen fortsat har mulighed for at reagere på udfordringerne.
2026-06-04 06:12
